Създадено на 29.09.2025 г.

Съгласно т.4.3.2 от Програма за хуманитарна подкрепа и интеграция на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила в Република България „...лицата могат да останат в мястото за настаняване, само ако заплащат престоя си по обявените от съответното място за настаняване цени".

Ако са Ви отказали безплатно настаняване по Програмата, в тази статия ще научите при какви условия и как можете да останете в същото място за настаняване срещу заплащане. 

I. При какви условия мога да остана да живея в мястото за настаняване и след като съм получила отказ по Програмата?

Ако сте били настанени в хотел или друго място за настаняване по предходната Програма за хуманитарна подкрепа (в сила до 30 април 2025 г.), но са Ви отказали безплатно настаняване по настоящата Програма (в сила от 01.05.2025 г.), то можете да продължите да живеете на същото място, само ако сами заплащате престоя си

Важно! Всеки хотел или място за настаняване само определя цената за престоя. Задължително е тази цена да е публично обявена на достъпно място близо до рецепцията на мястото за настаняване. Ако цената за Вашия престой Ви се съобщава устно, винаги можете да поискате и да видите къде тази цена е публично обявена. 

Важно! Цената трябва да е обявена така, че да е ясно какво се включва в нея и длъжни ли сте да плащате допълнителни такси или сметки за битови услуги (ток, вода и т.н.). Поначало всички такси и/или битови сметки следва да са включени в общо и публично обявената цена за престоя. 

В случай, че собственикът на мястото за настаняване изисква от Вас допълнително заплащане на битови сметки, то имате право да изискате разходо-оправдателни документи, от които да е видно какво сте потребили (количество ток, вода и т.н.), както и как е формирана сумата, която се иска да заплатите. 

II. Какъв е редът за заплащане на престоя?

Собственикът на мястото за настаняване може да определи реда за заплащане на Вашия престой. Това, което задължително трябва да изискате, е документ за всяко направено от Вас плащане. Това може да бъде касов бон, разписка или друг документ, от който е видно на коя дата и на кого сте заплатили сумата, както и за какъв период на престой се отнася.

Важно! Собствениците и/или управителите на местата за настаняване нямат право да Ви отказват издаването на такъв документ за направено от Вас плащане. Съветваме Ви да пазите документите, доказващи всяко плащане. 

III. Към кого да се обърна при нарушения на правата ми?

Ако собственикът или управителят на хотел отказва издаването на документ за направено от Вас плащане, принуждава Ви да заплащате по-висока от публично обявената цена или пък изисква заплащането на допълнителни такси и/или битови сметки без основание, то можете да се обърнете към Комисията за защита на потребителите в България. 

Комисията има открит национален телефонен номер 0700 111 22, който се обслужва денонощно, а също и в празнични и почивни дни. Можете да подадете сигнал или жалба на [email protected] или [email protected]

При нарушени права, Ви съветваме да потърсите помощ от адвокат, който да Ви окаже правно съдействие и защита според Вашите нужди. 

Поискай помощ

Намиране на добър адвокат в България